La Fundació Bosch Aymerich convoca la primera edició del Premi d’Escultura amb l’objectiu de contribuir al foment de la creació artística i, en particular, de l’escultòrica. Entendre l’escultura vinculada a l’espai arquitectònic és assumir la seva capacitat de transformar-lo i interactuar amb la ciutadania que ho habita. Aquest diàleg genera un sentiment d’identificació i aporta qualitat i relat a lespai. Amb el Premi, la Fundació proposa visibilitzar i realçar aquest diàleg, en un context urbà que tendeix cap a l’estandardització i la pèrdua d’identitat.
La vinculació entre arquitectura i escultura va ser molt present a l’obra de l’arquitecte Josep Maria Bosch Aymerich, desenvolupada durant la segona meitat del segle XX. És habitual veure a els seus projectes elements escultòrics que conviuen amb els arquitectònics, ja sigui a façanes, a espais públics interiors o exteriors. Destaquen la seu central del Banc de Madrid a la cursa de Sant Jeroni, en què va col·laborar amb l’escultor José Luis Sánchez, autor dels murals de la façana i del vestíbul. També l’edifici de Caixabank al Passeig de la Castellana, on a més de projectar una façana escultòrica va col·laborar amb l’escultor Manel Álvarez. Un altre exemple és l’antiga seu de CAMPSA al carrer Capitán Haya, on va col·laborar amb Manuel Viola i Andrés Galdeano per dur a terme el mural ceràmic més gran de Madrid.
El Jurat d’aquesta primera edició ha estat integrat per Ainhoa Grandes, Presidenta de la Fundación MACBA i presidenta del Jurat; Ana Vallés, Presidenta de Sorigué i de la Fundació Sorigué; Nimfa Bisbe, Directora de la col·lecció d’art contemporani de la Fundació La Caixa; Asier Mendizabal, artista i professor d’escultura a KKH, Royal Institute of Art de Estocolmo i Andrés Escarpenter, Patró de la FBA.
Un total de 164 obres optaven al Premi en aquesta primera edició, corresponents a 164 artistes provinents de quasi tot el territori estatal, amb perfil heterogeni: tant joves amb trajectòria incipient com escultors i escultores consolidats. El Premi està dotat amb 30.000 €, destinats íntegrament al/l’artista guanyador, sense compromís de cessió d’obra. Es tracta d’un Premi únic al nostre país, centrat a donar recolzament a la creació artística.
L’artista Sergio Prego (Donostia, 1969) ha estat el guanyador de la I edició del Premi d’Escultura Fundació Bosch Aymerich, amb l’obra “Trece a Centauro”, realitzada específicament per al Museu de Belles Arts de Bilbao l’any 2022. Ubicada a l’edifici antic del Museu, conviu amb el seu projecte d’ampliació arquitectònica. Ocupant les sales que queden més compromeses pels treballs de l’obra, en un moment en què l’arquitectura pren un protagonisme inusual a l’espai.
El Jurat, que ha escollit l’obra per unanimitat, destaca l’estreta relació de l’obra amb la temàtica del certamen, donat que “reuneix de forma excepcional els paràmetres establerts a les seves bases, solucionant la complexitat de l’espai desenvolupant una experiència de l’escultura en relació amb l’arquitectura”. Per això, “realitza un gest contundent tant espaial com conceptual, transformant la percepció i el trànsit dels visitants per les sales”.
La instal·lació “Trece a Centauro”, que és visitable fins novembre de 2024, es composa d’una seqüència de 14 mòduls pneumàtics de gran escala, dimensionats a mesura de les sales del Museu que els acull, amb l’objectiu de transformar la percepció de les mateixes. La membrana dels mòduls pren el tetraedre com model abstracte per a la seva estructura.
El treball de l’artista vasc Sergio Prego experimenta amb el concepte d’allò esculptòric a través de l’expansión del concepte d’escultura en l’espai i l’amplificació de la relació amb el cos. Prego pertany a la generació d’artistes de la tradició escultòrica de finals de la dècada dels noranta, que reconeix la importància de la performativitat a l’hora de generar sentit i context en l’obra.