Conveni de col·laboració: Beques Fundació FERO

La Fundació FERO és una fundació privada dedicada a impulsar la investigació contra el càncer. L'entitat, fundada el 2001 pel Dr. Josep Baselga i presidida actualment per Sol Daurella, aposta per la recerca traslacional, un model basat en la transmissió de resultats de la recerca bàsica a la clínica, permetent que els pacients es beneficiïn de forma més ràpida dels avenços científics contra el càncer. La fundació és impulsora, entre altres, de el Centre de Càncer de Mama de l'Hospital Vall d'Hebron i de la Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (VHIO), una institució de referència a nivell internacional en el camp de l'oncologia.

Des de fa 10 anys la Fundació FERO lliurament bianualment (maig i octubre) les seves prestigioses Beques FERO, d'investigació oncològica traslacional destinades a impulsar les carreres de joves investigadors amb el propòsit de donar suport a investigadors emergents amb idees disruptives. Les Beques donen suport projectes de 2 anys que aportin noves vies de tractament, diagnòstic i coneixement del càncer. La Fundació Bosch Aymerich, des del seu compromís amb la investigació contra el càncer, ha signat un conveni de col·laboració amb la Fundació FERO, que permetrà finançar una beca anual per un període de tres anys consecutius.

Aquest any, els premis han recaigut en quatre dones. La Dra. Antònia Tomas-Lloba, de la Universitat de Múrcia, que amb l'aportació de la Fundació Bosch Aymerich, rebrà la Beca pel seu projecte "Circadian Rythm, Liver Cancer and beyond". La investigació busca entendre millor l'origen de el càncer de fetge mitjançant la investigació de la relació molecular entre la interrupció dels ritmes circadians i l'aparició del càncer de fetge.

Dra. Antònia Tomas-Lloba
Fotografia: Daniel Torralba

"El càncer de fetge és la 3a causa de mort per càncer en el món i s'estima que la seva incidència augmentarà en un 62% en el 2040. Les causes estan molt relacionades amb el nostre ritme de vida i la constant ruptura dels cicles naturals com els ritmes circadians (ruptura declarada com un agent carcinogènic per l'OMS i la IARC). L'actual situació mundial ha posat de manifest la importància de la ciència en tots els seus àmbits. Ara més que mai, apostem per la ciència com una base important per al desenvolupament del nostre país. Ciència i sobretot, ciència ", comenta la Dra. Antònia Tomas-Lloba.

La Dra. Raquel Pérez, de la Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (VHIO), gràcies a el suport de la Fundació Ramón Areces, l'ha obtingut pel seu projecte "unravelling the tumor immunophenotype with deep-learning radiogenomics". Aquesta pretén desenvolupar un algoritme que, mitjançant intel·ligència artificial, correlacioni la imatge del TAC sobre les característiques del tumor, amb el perfil immunitari del pacient i la resposta a immunoteràpia. Tot això, perquè en un futur només aplicant aquest algoritme es pugui personalitzar més eficaçment en el tractament per a cada pacient, seleccionant els pacients que es beneficiaran d'immunoteràpia i identificant abans i millor si el pacient està responent o no a la mateixa.

I finalment, les doctores Cristina Saura i Míriam Sansó, també de l'VHIO, han estat mereixedores de la tercera beca, atorgada per segon any consecutiu de la mà de ghd, a un projecte de recerca en càncer de mama. Sota el títol, "ctDNA in breast milk for early detection of Pregnancy Associated Breast Cancer", plantegen un innovador ús de la biòpsia líquida a la llet materna. L'objectiu és arribar a validar l'ús de la llet materna per a la detecció precoç de càncer de mama associat a l'embaràs per tal de contribuir a millorar el seu pronòstic actual.

Amb un 10% de participació major que l'any passat, les Beques FERO es consoliden com un dels projectes espanyols més importants d'impuls al talent jove investigador. El programa, que va complir l'any passat el seu 10è aniversari, té com a objectiu promoure el desenvolupament d'Investigació Oncològica Translacional. I és que la Fundació està especialment enfocada amb aquest tipus de recerca, perquè permet apropar el laboratori a la pràctica clínica, a través de la col·laboració i lideratge de tots els agents implicats, perquè els descobriments arribin el més aviat possible als pacients.

La signatura del conveni va tenir lloc el passat dia 17 de febrer amb la presència del Sr. Andrés Escarpenter, patró de la Fundació Bosch Aymerich i la Sra. Piru Cantarell, Directora General de la Fundació FERO.

2021

Enguany la XX Beca FERO - Bosch Aymerich ha estat concedida a la Dra. Verónica Torrano ( (Universitat del Pais Basc) pel projecte titulat: “Targeting PGC1α-driven transcriptional landscape for personalized prostate cancer therapy”, que busca explorar nous mecanismes moleculars per a una major detecció i tractament de pacients de càncer de pròstata que no responen als tractaments actuals.

La seva investigació es centra en compendre com actua a nivell genètic i biològic un càncer agressiu de pròstata vinculat a la pèrdua del regulador de la transcripció PGC1α.

"Per investigacions anteriors sabem que aquest regulador de la transcripció d'oncogens pot frenar el creixement del tumor, reduint la seva agressivitat i augmentant la capacitat de resposta immune natural. L'objectiu ara serà triple: entendre com actua PGC1α, descobrir trets d'agressivitat en pacients afectats per aquest tipus de tumor, d'acord amb la funció anti-tumoral de PGC1α i desenvolupar noves teràpies que, en combinació amb tractaments inhibidors de oncogens, potenciïn aquesta resposta immune. I és que cal recordar que tot i que sol ser un càncer d'evolució no letal, el 15% de pacients diagnosticats amb càncer de pròstata encara desenvolupa una metàstasi incurable ", explica la Dra. Torrano.

La Fundació Fero entrega 240.000 euros en beques per impulsar als joves talents de la investigació en càncer a Espanya

L'acte de lliurament es va celebrar el dia 10 de maig a l'auditori de l'VHIO Barcelona, va ser retransmès via streaming i va comptar amb l'assistència dels guanyadors de les beques: la Dra. Verònica Torrano, de la Universitat del País Basc, el Dr. Nicolás Herranz, de la Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (VHIO) i la la Dra. Verónica Rodilla, investigadora de l'Institut de Recerca Josep Carreras, el Dr. Josep Tabernero, el Dr. Andrés Cervantes, president de les Beques FERO, la Sra . Piru Cantarell, directora general de la Fundació FERO, el Sr. Rubén Ventura, Scientific Director de la Fundació FERO i representants de les entitats col·laboradores de les beques FERO.

La Dra. Verònica Torrano, de la Universitat del País Basc, ha rebut la Beca pel seu projecte ha rebut la Beca pel seu projecte "Targeting PGC1α-driven transcriptional landscape for Personalized prostate cancer therapy", gràcies a l'aportació de la Fundació Bosch Aymerich . La seva recerca se centra en comprendre com actua a nivell genètic i biològic un càncer agressiu de pròstata vinculat a la pèrdua de l'regulador de la transcripció PGC1α.

El Dr Nicolás Herranz, de la Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (VHIO) ha rebut una Beca pel seu projecte "Exploiting therapy-induced senescence in a synthetic lethal approach to treat advanced Prostate Cancer", gràcies a l'aportació de la Fundació Ramon Areces. La seva recerca busca establir noves estratègies terapèutiques per a pacients amb càncer de pròstata avançat basades en la capacitat d'algunes de les teràpies actuals d'induir senescència en les cèl·lules cancerígenes.

La Dra. Verònica Rodilla, investigadora de l'Institut de Recerca Josep Carreras, ha estat guardonada amb el III Projecte FERO-ghd, titulat "Tumor Heterogeneity comprehension for an improved diagnosi and better treatment choice for breast cancer". El seu projecte se centra a aplicar la medicina personalitzada a la investigació de dos tipus de càncer de mama molt concrets: el denominat "triple negatiu" per la seva gran agressivitat, i el "Luminal Breast Cancer", que té una agressivitat més baixa, però és uns dels més freqüents a Espanya.