2024
La Fundació Integramenet està situada a Santa Coloma de Gramenet, al barri del Raval; per això, l’actuació principal és al barri Santa Rosa, Safarejos i El Raval, però no de manera exclusiva. Quan es tracta d’atendre a famílies amb necessitats d’atenció a persones grans i/o dependents és quan més amplien l’àmbit geogràfic del projecte, especialment als municipis de Badalona, Sant Adrià del Besòs i Barcelona.
L’envelliment de la població d’aquests barris d’influència de la Fundació i la trajectòria acumulada en intermediació laboral en el servei d’atenció a les persones i la llar és una oportunitat, i sovint l’única alternativa realista, per donar resposta a algunes de les necessitats de subsistència de moltes persones que es troben en risc d’exclusió social i que tenen en el sector de les cures una possibilitat de subsistència. Però això comporta la necessitat d’una formació en aquest àmbit per a donar una bona atenció a les persones grans que, en la seva majoria, es troben en situació de vulnerabilitat per edat i circumstàncies de salut. Les persones cuidadores han de tenir uns coneixements mínims per a atendre de forma efectiva i digna les persones grans de qui han de tenir cura.
El nivell socioeconòmic més habitual de les famílies que cerquen suport per l’atenció a persones en situació de dependència no permet contractacions a temps complet i sovint tampoc poder accedir a serveis d’empreses. Per tot plegat, la formació SAD i el servei d’ocupació de la Fundació Integramenet està conciliant de manera eficient oferta i demanda de serveis que, tot i haver de prestar atenció a elements tècnics, jurídics i ètics continua essent un servei ben valorat per totes les parts implicades.
Aquest projecte vol donar resposta a les necessitats de cura domiciliària de moltes persones grans però sempre dignificant la persona. Per aquest motiu la fundació contempla aquesta etapa de la vida des d’una visió sistèmica i integradora que avarca també l’atenció a familiars i la formació en competències bàsiques del servei d’atenció domiciliària per tal que aquesta cura es faci des de la eficàcia i l’eficiència.
Activitats realitzades durant el 2024
- 11 formacions de 30 hores específiques en competències transversals i competències d’accés
a l’ocupació: gener, febrer, març, abril, maig, juny, juliol, setembre, octubre, novembre i desembre de 2024. Aquesta formació és prèvia a la del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD).
- 6 cursos de 22 hores específics per als SAD: gener, març, maig, juliol, octubre i novembre de 2024.
- Atenció a la gent gran i a les famílies: l’atenció oferta des d’aquest servei a les famílies que
cerquen una persona cuidadora s’ha centrat a detectar i identificar necessitats de la persona
cuidada.

Pel que fa a les persones que volen formar-se en SAD, la Fundació Integramenet ha impartit cursos
formatius d’especialització en SAD, una formació oberta a tothom, independentment de la seva
situació administrativa. A banda de les competències transversals i d’accés a l’ocupació, els cursos
inclouen formació en competències tècniques en l’àmbit de l’atenció a la llar i la cura de les persones,
com ara procés d’envelliment, dieta, cures bàsiques, demències, procés de dol, context familiar, higiene,
mobilitzacions o malalties cròniques, entre d’altres.

Respecte als adults grans, s’ha assolit l’objectiu de millorar la seva qualitat de vida amb la possibilitat de
tenir una persona cuidadora que faciliti el seu dia a dia i els proporcioni les cures i els serveis que necessiten per a viure de manera digna, pal·liant així també la seva solitud, que molt sovint és inherent a la seva situació vital. La solitud no desitjada és un factor de deteriorament de la salut física i mental.
El projecte té una incidència social molt significativa en l’entorn on es desenvolupa, ja que millora la qualitat de vida de les persones grans i dignifica el sector de les cures: proporciona a les persones cuidades un servei de qualitat i capacita les treballadores en competències laborals i drets, fomentant així la seva autonomia.
